Hoek Prinsenstraat en Prinsengracht, Oktober 2023
Saul Leiter leerde ik kennen na een bezoek aan ‘Les Rencontres d’Arles’, het beroemde fotografiefestival in de gelijknamige stad. Je kunt tijdens dat festival in korte tijd heel veel zien. Teveel. En daar zit van alles tussen. Dat jaar ook een overzicht van Saul Leiter, de kunstschilder uit New York die ook fotografeerde. En zijn foto’s vormde voor mij een van de hoogtepunten van dit festival. Omdat deze fotograaf wellicht op een andere manier naar de wereld om ons heen kijkt. Het lijkt er op alsof hij primair geinteresseerd is in kleur en vorm en pas later naar een impressionaitisch straatbeeld. Ik moest denken van Vincent van Gogh in de tijd dat hij in Arles werkte. Omdat deze schilder de werkelijkheid op eigenzinnige wijze in kleurtonen vastlegde. Net als Van Gogh is het werk van Saul Leiter direct herkenbaar. Leg 100 foto’s van uiteenlopende fotografen op een tafel en je herkent direct die ene foto van Saul Leiter. Dit gegeven, dat je als fotograaf zo’n nadrukkelijk herkenbaar handschrift heb, vind ik intrigerend. Maar wat is dan de stijl van SauL Leiter? Door langdureig naar zijn foto’s te kijken begon ik steeds meer overeenkomsten te zien in kleur en vlakverdeling. Lukt het dan ook om te fotograferen in de stijl van? Daar is niks mis mee. Door het werk van andere te copieren leer je de techniek van het zien. En zo was mijn gedachten, kan ik er een eigen draai aan geven? Helpt het mij weer een nieuwe stap te zetten in mijn fotografische ontwikkeling. Voor mij was wel veel duidelijk geworden. Na Saul Leiter moest ik veel andere straatfotografen gaan bestuderen. En dat ben ik gaan doen.
I met Saul Leiter after a visit to ‘Les Rencontres d’Arles’, the famous photography festival in the city of the same name. You can see a lot in a short time during that festival. Too many. And there’s everything in between. That year also an overview of Saul Leiter, the painter from New York who also took photographs. And his photos were one of the highlights of this festival for me. Because this photographer may look at the world around us in a different way. It seems as if he is primarily interested in color and shape and only later on an impressionistic street scene. I was reminded of Vincent van Gogh when he worked in Arles. Because this painter captured reality in color tones in a unique way. Just like Van Gogh, Saul Leiter’s work is immediately recognizable. Place 100 photos from different photographers on a table and you will immediately recognize that one photo by Saul Leiter. I find this fact, that as a photographer you have such an emphatically recognizable handwriting, intriguing. But what is SauL Leiter’s style? By looking at his photos for a long time, I started to see more and more similarities in color and surface division. Is it possible to photograph in the style of? There’s nothing wrong with that. By copying the work of others you learn the technique of seeing. And that was my thought, can I put my own spin on it? It helps me take a new step in my photographic development. A lot had become clear to me. After Saul Leiter, I had to study a lot of other street photographers. And that’s what I started doing.