Max Eeuweplein/Weteringschans, Amsterdam, 2024
Een belangrijke fotograaf in de straatfotografie is Henri Cartier-Bresson. In 1952 publiceerde hij zijn boek ‘Images à la Sauvette’ (“images on the run”). De Engelse vertaling “The Decisive Moment” gaf betekenis aan een nieuwe stroming in de straatfotografie. De essentie is het best te illustreren met zijn iconische geworden zwart-wit foto van een onder water gelopen plein en de contouren van een man die een sprong maakt (Behind the Gare St. Lazare, Paris, 1932). Er is een moment voor dat deze man springt. En er is een moment erna. Alleen de sluitertijd tussen beide is goed genoeg. Dit is de essentie van “The Decisive Moment”.
Willen is Wachten
Voor mij is het wat anders dan alleen het adagium: the right place at the right time. De essentie voor mij is de logische voorspelbaarheid van een gebeurtenis. Zie je op een plein een plas regenwater, dan weet je dat er een moment is dat er iemand komt en er over heen springt. Of een kind die er in gaat staan. Daar kun je letterlijk ‘op wachten’. Anticiperen op wat je denkt dat er gaat gebeuren, dat is voor mij de rode draad in mijn straatfotografie. En dus heb je tijd om de juist plek te vinden waar je gaat staan. En dan maar wachten. Alleen, zo simpel is het niet omdat er veel fout kan gaan. De zon verdwijnt achter een wolk. Of, en dat gebeurt bijna altijd, na een uur wachten is er nog steeds niemand geweest die over die plas water wilde springen. Wat doe je? Doorlopen? Wachten? Treuzelen?